Jump to content

Europese Grondwet


Krop
 Share

Recommended Posts

Jij zou thuis ook vast wel dat voor veel mensen onbegrijpelijke boekje thuis hebben gehad over het referendum.
Maar wat vind jij er van?

hulpje bij meningsvorming: [url="http://www.referendumwijzer.nl"]http://www.referendumwijzer.nl[/url]


khad n score van 70%, na klopt aardig denk k
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

52% twijfelaartje dus :):

njah k weet nog niet hoor.. eerst nog maar es goed over laten informeren.. maar waarom ben je eik voor astrid?
Link to comment
Share on other sites

Nou kben voor omdat het makkelijker is als overal in Europa dezelfde grondwet geldt, ik vind dat het een veilig gevoel geeft als je naar bijv. een van de Balkanlanden gaat en je weet dat daar dezelfde belangrijke regels gelden als thuis. Het is toch een vooruitgang als wij in Europa hier 't d'r amml over eens kunnen worden wat onze belangrijkste regels zijn. En het geeft ook eenheid, en dat is wat ik vind dat er in onze samenleving toch wel mist.

Edit: 80 % voor bij de referendumwijzer trouwens. Edited by *Mini-Caro*
Link to comment
Share on other sites

Een grondwet weerspiegelt de samenwerking tussen al de landen in de EU. Leuk en aardig, dat wel, maar kunnen wij als klein land in de toekomst ook zelfstandig beslissingen nemen dat in strijd is met de grondwet? Ik ben bang dat Europa teveel 1 word. Dit heeft gevolgen dat landen nauwelijks zelfstandig kunnen werken aan de vooruitgang die zij willen boeken. Een vrijhandelzone en een munt heeft de EU al voor elkaar gekregen. 1 land worden gaat mij te ver...
Link to comment
Share on other sites

juist, m'n opa zegt ook: tegen stemmen!

vink ook wel zo :): want k ben bang dat onze vrijemarkteconomie eens lekker aan banden wordt gelegd met dat gehele eenworden van Europa.. wat benk toch weer heerlijk rechts :):
Link to comment
Share on other sites

27%, ik ben dus tegen! Waarom? omdat ik niet wil dat wij onze Nederlandse identiteit verliezen. Ook is er voor zon groot continent niet 1 grondwet te maken, ieder land heeft zn uitzonderingen. En sorry hoor, als straks Turkeije erbij komt dan zijn de rapen hier gaar. Vooral met een asielbeleid geregeld door de Europese Unie. Ook begint hier in Nederland nu de concurentie voor een baan tussen laagopgeleide autochtonen en polen en andere oostblokkers! Waar gaat het naartoe met ons mooie Nederland?? en dan ook nog dit: Feit is dat vaker zal worden gestemd op basis van meerderheden. Nederland raakt maar liefst 63 vetorechten kwijt. Landen met meer inwoners krijgen een fors zwaardere stem en dito invloed. Gekwalificeerde meerderheidsbesluiten zullen op basis van de nieuwe Europese Grondwet 65 procent van de bevolking moeten representeren. Grote Europese landen zullen hierdoor, en door het schrappen van tientallen vetorechten, makkelijk heen kunnen walsen over kleinere lidstaten als Nederland. Nederland is de grote verliezer. Stem dus massaal tegen!!
Link to comment
Share on other sites

[quote name='sharkie70' date='May 4 2005, 12:50:08']Landen met meer inwoners krijgen een fors zwaardere stem en dito invloed. [/quote]is toch ook logisch. op dit principe is heel veel gebaseerd, gewoon meeste stemmen gelden, en dus niet iedereen voor en 1 land met veto tegen waardoor het niet doorgaat.

[quote name='sharkie70' date='May 4 2005, 12:50:08']Ook begint hier in Nederland nu de concurentie voor een baan tussen laagopgeleide autochtonen en polen en andere oostblokkers![/quote] heel veel van die laagopgeleide autochtonen zijn gewoonweg te beroerd om te werken in de branche waar die polen in terecht komen. wij hebben hier zoveel duizend werklozen, en toch komen er steeds meer polen die werk vinden. als die werklozen gewoon met hun luie reet van de bank afkomen en niet te trots zijn om (eventueel tijdelijk) dom werk te doen hoeven die polen ook niet te komen hier.
ow wel of geen grondwet maakt trouwes geen reet uit, want al die polen zijn er nu al!

[quote name='sharkie70' date='May 4 2005, 12:50:08']Ook is er voor zon groot continent niet 1 grondwet te maken, ieder land heeft zn uitzonderingen.[/quote] en die uitzonderingen zullen er echt wel blijven hor, of denk jij dat ze in spanje ook opeens 30 april koninginnedag gaan vieren ofzo

[quote name='sharkie70' date='May 4 2005, 12:50:08']En sorry hoor, als straks Turkeije erbij komt dan zijn de rapen hier gaar. Vooral met een asielbeleid geregeld door de Europese Unie.[/quote] of wij als europa Irak als buurland willen hebben is inderdaad een vraagstuk. aan de andere kant kan je dan het middenoosten ook weer beter inde gaten houde. en dat asielbeleid. volgens mij wordt er in de grondwet iets besproken dat het aantal asielzoekers procentueel in elk land gelijk moet wezen. (of iets dergelijks iig) [correct me if i'm wrong] dus zoveel meer zouden er niet komen.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Inmiddels is men hard aan het campange aan het voeren voor een JA stem, ik zie het als 1 van de grooste falende campange's die er ooit is geweest. Het werkt totaal andersom. Steeds meer mensen trekken de grondwet in twijfel, omdat de politiek teveel hamert op een ja. Ik noemde het vanochtends op een forum nog bangmakerij, en wat voor bericht komt er later op de dag uitrollen:

[quote][b]Remkes: bangmakerij kabinet rond grondwet[/b]
Minister Remkes van Binnenlandse Zaken wil dat het kabinet stopt met mensen bang te maken, als ze nee willen zeggen tegen de Europese grondwet.

Angst
Het ergert hem dat zijn collega's angst zaaien bij mensen die kritisch zijn over de grondwet. Zo sloot collega Donner van Justitie Europese oorlogen in de toekomst niet uit als de grondwet wordt weggestemd. Volgens minister Brinkhorst gaat bij een nee-stem het licht in Nederland uit, en ook premier Balkenende maakt zich zorgen over de toekomst.

Positiever
Remkes vindt dat de campagne veel positiever moet worden gevoerd. Het irriteert de minister van Binnenlandse Zaken dat er door het kabinet vooral in negatieve termen wordt gesproken.

Voordelen
De minister zei op een spreekbeurt in Den Haag dat hij een positieve ja- campagne wil, waarbij de nadruk wordt gelegd op de voordelen van de grondwet.
RTLNIEUWS.NL
[/quote]

En dat volgt allemaal na deze berichten:

[quote]Bot: Nederlands 'nee' slecht voor economie
Een Nederlands nee tegen de Europese grondwet zou slecht zijn voor de economie in ons land. Dat zegt minister Bot van Buitenlandse Zaken in een interview met Het Financieele Dagblad.

Vertrouwen
Bot verwacht dat de economie dan in een dip komt omdat het vertrouwen in het Nederlandse vestigingsklimaat voor bedrijven onzeker wordt. Bot is zelf een groot voorstander van de grondwet.

Tegenargumenten
Hij is niet onder de indruk van de tegenargumenten die hij heeft gehoord. Dat de euro en de mogelijke toetreding van Turkije in de discussie worden betrokken,noemt hij 'klinkklare onzin'.

Nostalgie
De scepsis en weerstand hangen volgens Bot 'sterk samen met de moeizame algemene economische situatie. Mensen moeten inleveren'. Ook proeft hij nostalgie. "Een soort hunkering naar het oude, overzichtelijke Nederland waarover Geert Mak schrijft. Mensen vragen zich af of Nederland niet onder de voet wordt gelopen door Brussel. Ze zouden er het liefst een hek om heen zetten. Ik verzeker ze dan dat onder het nieuwe verdrag sociale zekerheid, belastingen en culturele uitingen strikt tot de nationale competenties blijven behoren."

Gehaktbal
De minister heeft goede hoop op een positieve uitslag van het referendum op 1 juni. "Er is ontzettend veel aandacht in alle media voor Europa en wij leggen alles wat we in Brussel doen iedere keer uit. We serveren het op als een gehaktbal die de mensen alleen nog maar hoeven op te eten. Het is taaie kost, dat begrijp ik wel. Omdat het zo ingewikkeld is, had de regering liever geen referendum gezien."

Barroso
Bots opvatting over de economie wordt gedeeld door de voorzitter van de Europese Commissie, Jos
Link to comment
Share on other sites

We hadden 't over de grondwet bij geschiedenis, en toen had van Hoogevest (hij 's tegen) toch wel 'n mooi argument:

'Als de Nederlandse grondwet in 15 bladzijde kan worden opgeschreven, en de Amerikaanse grondwet uit 10 artikelen bestaat, waarom is er dan zo'n heel boek voor Europa nodig, nu kun je 't niet ff doorlezen om te kijken wat d'r amml in staat, en daarom ben 'k tegen'

Of iets in die trant in ieder geval :)

Wat mij overigens niet over zou halen om tegen te stemmen als 'k mocht stemmen.. Kben nog steeds voor, maar 'k vond em wel de moeite waard om even te posten :)
Link to comment
Share on other sites

hoogevest zegt dus eik, ik ben tegen omdat het voor mij te veel is om door te lezen? ja dat zijn idd steekhoudende argumenten.

@Kees: ik dee bij jou post hetzelfde as Hg bij zn mening, ik heb m dus niet doorgelezen, s veels te groot zeg

maar dat er sprake is van bangmakerij dat klopt idd wel, maar dat het kabinet ook overgaat om op het gevoel van de burger in te spelen is niet geheel onlogisch gezien het feit dat tegenstanders van de grondwet telkens weer grijpen naar het argument van de euro. terwijl de euro geen ene reet met die grondwet te maken heeft. helemaal niets zelfs.

dat mensen een naar gevoel hebben overgehouden aan de euro, omdat de middenstand(met name de horeca) er ongelooflijk misbruik van heeft gemaakt, dat is idd waar. en daar spelen de tegenstanders idd handig op in.

mja, als de grondwet er niet komt verandert er niets, en zal het dus niet slechter gaan met europa en nederland. maar ook niet beter

komt de grondwet er wel dan wordt het dus beter in nederland en europa, of niet :)

ow ja kees:[quote]De Nederlandse regering heeft zijn eigen keuze al gemaakt, maar moet nog het volk ervan overtuigen[/quote] de regering is idd voor. en die probeert dus idd te verklaren waarom ze dat zijn en proberen dat zo helder mogelijk te doen zodat de burger in het referendum ook ja stemt. want de regering neemt niet de beslissing gloof k hor. dat doet het parlement uiteindelijk.  en het merendeel van de fracties heeft al toegezegd dat die de stem van het volk zullen volgen, ook al is dat een andere stem dan dat zij zelf zouden zien.
kleine kanttekening: ik weet niet of die toezegging onder elke voorwaarde geldt, k kan me namelijk voorstellen dat als er echt een minieme opkomst is, dat ze dan zeggen: ja hier kunnen we niets mee
1/3 van de stemgerechtigden komt opdagen en van die 1/3 stemt 2/3 voor (of tegen). dat is dus 22% van de totale bevolking. geeft dus niet echt n representatief beeld. mgoed we zulle zien :)
Link to comment
Share on other sites

[quote name='Krop' date='May 19 2005, 12:11:29']hoogevest zegt dus eik, ik ben tegen omdat het voor mij te veel is om door te lezen? ja dat zijn idd steekhoudende argumenten.[/quote]

Nee, het ging hem erom dat hij vond dat de grondwet te ingewikkeld in elkaar zat, zo moeilijk dat maar weinig mensen precies weten wat het nou inhoudt. Tuurlijk, de grote lijnen zijn bekend, maar hij is volgens mij bang dat d'r kleine addertjes onder 't gras zitten die je snel over het hoofd ziet, omdat het zo'n boekwerk is.
Link to comment
Share on other sites

dat ie ingewikkeld is, is idd true
daarom vraag k me ook af waarom men een referendum wilde houden, dit is veels te ingewikkeld voor de meeste mensen, mgoed dat heeft iemand toen n keer gewild h
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...