Jump to content

Evacuatie New Orleans voor Katrina


Keezy
 Share

Recommended Posts

Evacuatie New Orleans voor Katrina (video)

Uitgegeven: 28 augustus 2005 08:43
Laatst gewijzigd: 29 augustus 2005 01:49

NEW ORLEANS - De burgemeester van de Amerikaanse stad New Orleans, Ray Nagin, heeft alle inwoners van de stad en directe omgeving opdracht gegeven te vertrekken wegens de komst van de krachtige orkaan Katrina. Het gaat om een verplichte evacuatie.

In de laaggelegen stad New Orleans (Louisiana), die recht in de voorspelde koers van de orkaan ligt, wonen bijna 500.000 mensen. In de directe omgeving wonen nog eens zeker 900.000 mensen. Katrina wordt maandag verwacht.

Nagin zei tijdens een persconferentie dat "onze ergste vrees waarheid kan worden". De burgemeester is vooral bang voor dijkdoorbraken die de stad, die onder de zeespiegel ligt, onder water kunnen zetten. "God bescherme ons", zei de eerste burger van de toeristische stad.

Kracht

Orkaan Katrina heeft zondag opnieuw aan kracht gewonnen. Amerikaanse meteorologen plaatsen de orkaan nu in de vijfde en hoogste categorie op de schaal van Saffir & Simpson. De windsnelheden zijn opgelopen tot 256 kilometer per uur, berichtte de Amerikaanse nieuwszender CNN zondagmiddag.

Katrina bevond zich zondagmiddag boven de Golf van Mexico, ongeveer 400 kilometer verwijderd van de monding van de rivier Mississippi. De verwachting is dat de orkaan maandagochtend lokale tijd de Amerikaanse kust zal bereiken. Het pad van de orkaan is moeilijk precies te bepalen, maar de staten Louisiana, Mississippi en Alabama zitten in de gevarenzone.

Superdome

Op zoek naar een schuilplaats voor de orkaan Katrina, hadden zich zondagavond al ruim duizend mensen verzameld bij het stadion Superdome in het Amerikaanse New Orleans. Het reusachtige overdekte stadion was door het gemeentebestuur aangewezen als de plek waar bewoners terechtkunnen die de stad niet kunnen verlaten.

Onder de wachtenden zijn talrijke families met kinderen. De meeste evacu Edited by Keezy
Link to comment
Share on other sites

Heel jmmr, als je het compact had gemaakt (zoiets als over die trein), fototje dr bij (alleen linken anders hebben we dr niks aan voor homepage) en dan wastie perfect geweest en had ik hem zo verplaatst naar de homepage... Miss kan je het alsnog doen?
Link to comment
Share on other sites

Njah had ik totaal geen tijd voor > Ik moest naar school. Dus dan zie je hoe snel dat ik zo'n bericht erop stamp. Ik voel mij ook niet genoodzaakt om er een compacte versie van te maken. Ik vind het een beetje min dat er niet op de inhoud van het bericht word gereageerd. En hier nog een update:

--------------------------------------------------------------------------------------------

Katrina minder verwoestend dan gevreesd in New Orleans

Uitgegeven: 29 augustus 2005 14:23
Laatst gewijzigd: 29 augustus 2005 21:35

NEW ORLEANS - De orkaan Katrina heeft maandag New Orleans geteisterd. Het oog van de orkaan trok over de uiterste oostelijke buitenwijken van de stad en de wind was minder sterk dan werd gevreesd.

Katrina viel in categorie 2 op de schaal van Saffir en Simpson, toen ze huishield in de stad in de Amerikaanse staat Louisiana. Bij de evacuatie werd ervan uitgegaan dat de orkaan bij aankomst een kracht van categorie 5, de hoogste, zou hebben.

Niettemin waren de verwoestingen die Katrina in New Orleans aanrichtte, aanzienlijk. Daken waaiden van huizen, ramen sprongen en bomen raakten ontworteld. In delen van de stad staat het water metershoog. Elders zijn straten onbegaanbaar door de bergen hout en andere materialen die de orkaan heeft losgerukt van gebouwen.

Schade

Katrina bezorgt de verzekerinsbranche een forse schadepost. De orkaan kan wel eens de kostbaarste uit de geschiedenis worden, met een schade van wellicht 26 miljard dollar, zo schatten deskundigen uit de verzekeringssector maandag.

Stormvloed

Orkanen uit categorie 2 kennen windsnelheden tussen 153 en 176 kilometer per uur en een stormvloed die 1,7 tot 2,5 meter boven normaal is. In de hoogste categorie bereikt de wind snelheden van meer dan 248 kilometer per uur en veroorzaakt de orkaan een stormvloed van 5,4 meter of hoger.

Kwetsbaar

Ieder jaar wordt de zuidkust van de Verenigde Staten getroffen door tropische stormen. New Orleans blijft naar verhouding vaak gespaard, maar is wel erg kwetsbaar. De stad is gebouwd op moerasgrond en ligt grotendeels onder de zeespiegel, omgeven door water van de Golf van Mexico, de Mississippi en Lake Pontchartrain.

Bevrijden

Door het noodweer heeft een deel van de pompen die de stad tegen wateroverlast moesten beschermen, het begeven. Daarnaast bleken de rivierdijken niet overal hoog genoeg. De politie werd ruim honderd keer gebeld om mensen die op hun daken zaten uit hun benarde positie te bevrijden.

Noodschuilplaats

Ongeveer een miljoen van de in totaal 1,3 miljoen inwoners van New Orleans en de voorsteden hadden aan de vooravond van de komst van Katrina hun woonplaats verlaten. Burgemeester Ray Nagin had daartoe opdracht gegeven. Voor degenen die niet weg konden, werd het overdekte Superdome als noodschuilplaats ingericht. Ongeveer 10.000 mensen maakten daarvan gebruik.

Het stadion bleek echter niet geheel stormbestendig. Delen ervan werden ontruimd, nadat stukken van het dak eraf waren gewaaid. Ook viel de stroom uit.

Voor aankomst in New Orleans had Katrina al huisgehouden in Biloxi en Gulfport, steden ten oosten van New Orleans. Veel daken waaiden weg en in de straten kwam het water ten minste twee meter hoog te staan. Biloxi en Gulfport kregen te maken met de oostelijke rand van het oog van de orkaan, waar de wind het sterkst is. De zwakkere westelijke rand trof New Orleans.

Neerslag

Katrina vervolgde maandagmiddag (plaatselijke tijd) haar weg in noordoostelijke richting met nog altijd windsnelheden van ruim 160 kilometer per uur. De orkaan zelf verplaatst zich snel, waardoor de hoeveelheid neerslag per plaats nog relatief beperkt blijft.

Rampgebied

President George Bush heeft de staten Louisiana en Mississipi tot rampgebied verklaard. Daardoor komen federale fondsen beschikbaar voor directe hulp in de getroffen gebieden en voor de wederopbouw ervan.

Donderdag had de toen nog minder sterke Katrina Florida aangedaan, waar ze zeker negen mensenlevens eiste. Volgens de autoriteiten in die staat zitten nog zeker 300.000 inwoners van Miami zonder elektriciteit en heeft de orkaan voor zeker 2 miljard dollar schade aangericht.

NU.NL
Link to comment
Share on other sites

Ik weet ong wat er aan de hand is daar, ik vind het best erg voor die mensen maar meer kan ik er ook niet over zeggen. Ik heb namelijk je berichten niet gelezen omdat ik ze totaal niet prettig vind om te lezen. Dus dan kan ik beter maar niks zegge er over, dan over iets praten waar ik nie alles van weet... Maar dan kan ik nog wel uit een praktisch oogpunt ff reageren. Verder vind ik het natuurlijk heel fijn dat je nieuws post, zo blijven we wel een beetje up-to-date :)
Link to comment
Share on other sites

Men had het de laatste dagen dat het allemaal wel meeviel met de storm zelf. Maar als je zulke berichten leest:

[b]'Honderden, mogelijk duizenden doden in New Orleans'[/b]

Uitgegeven: 31 augustus 2005 18:43
Laatst gewijzigd: 31 augustus 2005 23:35

HOUSTON/NEW ORLEANS - De Orkaan Katrina heeft in New Orleans aan zeker enkele honderden en mogelijk enkele duizenden personen het leven gekost. Dat heeft de burgemeester van de stad, Ray Nagin, woensdag gezegd.

De autoriteiten hebben de noodtoestand uitgeroepen in het gebied om op korte termijn zoveel mogelijk voedsel, water en medicijnen naar de slachtoffers in het getroffen gebied te krijgen en de opvang van dakloos geworden mensen te regelen.


Volgens Nagin is het nog niet mogelijk om het aantal doden precies vast te stellen, maar afgaand op het aantal geborgen slachtoffers en lijsten van vermiste personen gaat het volgens de burgemeester om zeker enkele honderden personen. Dinsdag, daags nadat Katrina over New Orleans en omliggende plaatsen geraasd was, werd het dodental nog geschat op rond de tachtig. "We weten dat er een aanzienlijk aantal dode lichamen in het water drijft", aldus de burgervader.

Nationale Garde

Luitenant-generaal Steven Blum van het Amerikaanse leger kondigde woensdagavond aan dat het leger nog eens 10.000 manschappen van de Nationale Garde naar Louisiana en Mississippi stuurt. Daarmee komt het totale aantal militairen dat in de door de orkaan Katrina getroffen staten wordt ingezet op 21.000. De gardisten vertrekken vrijdag. Blum zei tegen de pers dat eenderde van de 21.000 militairen zich zal bezighouden met het handhaven van de wet en de orde in de staten aan de Golf van Mexico. In de ontruimde steden wordt op grote schaal geplunderd.

Jaren

De Amerikaanse president George Bush heeft woensdagavond Katrina een van de ergste natuurrampen uit de geschiedenis van de Verenigde Staten genoemd. "Het herstel gaat lang duren, gaat jaren duren", zei hij in een rechtstreeks op televisie uitgezonden toespraak.

Evacuatie

De hoogste prioriteit heeft volgens Bush het redden van levens door evacuatie. De kustwacht heeft naar zijn zeggen woensdag 3000 mensen weten te redden die door het water waren ingesloten. Ongeveer 78.000 evacu Edited by Keezy
Link to comment
Share on other sites

[quote name='tOmmII' date='Sep 1 2005, 14:44:11']blij dat ik in NL woon
[right][snapback]76290[/snapback][/right]
[/quote]

Qua waterhuishouding en omstandigheden zijn Nederland en New Orleans vrijwel hetzelfde. Een aanzienlijk deel van Nederland ligt onder de zeespiegel en New Orleans kan ook worden aangevallen door de rivier die langs de stad loopt (net zoals wij de Rijn hebben) Het enige (voorlopige) verschil is dat wij niet zulke soort orkanen hebben.


En de sfeer word steeds grimmiger:

Plunderaars de baas in New Orleans
Gepost door Rob (R@B) - Bron: Het Laatste Nieuws
Gepubliceerd: donderdag 1 september 2005 @ 13:35
Nu New Orleans deels verlaten is en onder water staat na de orkaan Katrina, controleren gewapende bendes de binnenstad. Steeds vaker worden er grootschalige plunderingen en geweld gepleegd. De Nationale Garde zal vandaag de stad binnentrekken om de orde te herstellen.

Momenteel zijn in de straten van New Orleans volgens getuigen honderden plunderaars actief. Automobilisten worden gedwongen hun auto af te staan, er vinden gewapende overvallen plaats en er zou zijn geschoten op helikopters die pati Edited by Keezy
Link to comment
Share on other sites

knupp0l.. en kees, tis sfeer h
Link to comment
Share on other sites

Totale chaos in New Orleans

Uitgegeven: 2 september 2005 07:36
Laatst gewijzigd: 2 september 2005 07:52

BATON ROUGE - Een detachering van driehonderd manschappen van de Nationale Garde is donderdag in New Orleans (Louisiana) geland om de orde te herstellen. De militairen kregen de toestemming om op "geteisem" te schieten, maakte de gouverneur van Louisiana bekend.

Een flink deel van New Orleans ligt in een 'kom' die aan de ene kant wordt begrensd door het meer en aan de andere kant door de rivier Mississippi

De soldaten waren in Irak gestationeerd. De groep is goed getraind, ervaren en "oorlogsbeproefd", aldus gouverneur Blanco. Volgens haar weten deze troepen hoe ze moeten schieten en doden en "zij zijn meer dan bereid om dat te doen, mocht het nodig zijn".

Wantoestanden rond noodopvang in stadion Superdome gestabiliseerd

Een chef van de staatspolitie van Louisiana bestempelde de situatie op het gebied van recht en orde in New Orleans als "slecht". Maar volgens hem zijn de anarchistische wantoestanden rond de noodopvang in het stadion Superdome "gestabiliseerd". Hij erkende dat agenten hun politiepenning hebben teruggegeven omdat zij er niets voor voelden plunderaars te bestrijden.

Noodhulp

De Amerikaanse Senaat is donderdag akkoord gegaan met het verzoek van president Bush om 10,5 miljard dollar beschikbaar te stellen voor noodhulp. Vrijdag buigt het Huis van Afgevaardigden van het Amerikaanse parlement (Congres) zich over het voorstel.

Waarnemers gaan ervan uit dat ook het Huis het geld beschikbaar stelt. Bush kondigde voor de komende weken een tweede verzoek voor noodhulp aan.

NU.NL
Link to comment
Share on other sites

En het gaat steeds slechter...

Schietpartijen en explosies in New Orleans

Uitgegeven: 2 september 2005 12:46
Laatst gewijzigd: 2 september 2005 16:09

NEW ORLEANS - In New Orleans is de hele nacht geweervuur te horen geweest. Dat meldde CNN vrijdag vanuit de stad in de zuidelijke staat Louisiana, die is getroffen door de orkaan Katrina. Op verscheidene plaatsen is brand uitgebroken.


In de stad is het pikdonker, omdat de elektriciteit is uitgevallen. Een politiebureau in het centrum is de hele nacht beschoten, meldde een verslaggever van de nieuwszender in het bureau. In het zuidwesten van de stad waren explosies te horen en is brand uitgebroken.

Wagon

Bij een spoorwegemplacement zou een wagon zijn ge
Link to comment
Share on other sites

[quote name='tOmmII' date='Sep 2 2005, 07:32:22']daarom ben ik zo blij dat wij niet zulke natuur rampen hebben
en dat we nog geen bom aanslag hebben gehad
onze economie zo dat nie aan kunnen
[right][snapback]76320[/snapback][/right]
[/quote]

Geen enkele economie kan zo'n ramp aan. Aandelen zakken Edited by *Mini-Caro*
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...