Jump to content

Zwak signaal Huygens opvangen met mobieltjes


Keezy
 Share

Recommended Posts

Zwak signaal Huygens opvangen met mobieltjes

Uitgegeven: 30 maart 2005 18:28
Laatst gewijzigd: 30 maart 2005 22:27

AMSTERDAM - Sterrenkundigen gaan de hulp van Nederlanders en Belgen inschakelen om een extreem zwak radiosignaal op te vangen van de Europese ruimtesonde Huygens. Huygens staat sinds 14 januari op de Saturnus-maan Titan. Hoewel men dacht dat Huygens na zijn afdaling aan parachutes maar een paar minuten zou overleven zijn er aanwijzingen dat de ruimtesonde nog steeds actief is.

Astronomen over de hele wereld willen Huygens' radiosignaal dan ook zo snel mogelijk opvangen, omdat elke dag de laatste kan zijn dat de sonde nog energie heeft. Om het zwakke radiosignaal op te vangen roepen sterrenkundigen de hulp van de bevolking in. Met behulp van mobiele telefoons kan er gemeten worden, omdat mobiele telefoons gevoelig zijn voor radiosignalen.


Via straalzenders communiceren ze met telecommunicatiesatellieten. Omdat deze satellieten het signaal weer terugkaatsen naar het aardoppervlak, kunnen grondstations voor satellietcommunicatie maar
Link to comment
Share on other sites

Hehe, ik denk ut wel ja :p Is wel pret trouwens als iedereen dat zou doen op straat :p Ik zou me kapot lachen! :d :rofl:
Link to comment
Share on other sites

[quote name='Retrail' date='Mar 31 2005, 09:28 AM']Zullen nou van die sterrenkunde freaks dat allemaal gaan doen? :p Lijkt me wel grappig om iedereen van ESA naar buiten te zien rennen en allemaal hun mobieltjes te richten! :d
[right][snapback]63119[/snapback][/right]
[/quote]

Die weten wel beter denk ik :)
Link to comment
Share on other sites

hmm.. dan hebk mn luistertoets hoor.. k doe nie mee..
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...