Jump to content

De Nationale Wetenschapsquiz 2004


Krop
 Share

Recommended Posts

Mensen,
Dit is de wetenschapsquiz van 2004. Als we nou een met z'n allen proberen alle vragen te beantwoorden, misschien slepen we wel iets in de wacht :-).
Wil je als je een antwoord weet gewoon de vraag quoten met het antwoord [b]vet[/b] gedrukt en als het ff kan ff een uitleg drbij of de URL ofzo van de site waar je t vandaan hebt zodat andere mensen kunnen zien hoe je aan dat antwoord komt en het misschien wel verbeteren.
Voorbeeld:
[quote]Vraag 1: Een wijnglas gaat zingen als je met een natte vinger over de rand wrijft. Wat gebeurt er met de toonhoogte als je het glas vult?
[b]A. Die wordt lager.[/b]
B. Die wordt hoger.
C. Die blijft gelijk.
[/quote]want de toonhoogte word gedempt door het water

SUCCES!!!!


[u]Vraag 1:[/u] Een wijnglas gaat zingen als je met een natte vinger over de rand wrijft. Wat gebeurt er met de toonhoogte als je het glas vult?
A. Die wordt lager.
B. Die wordt hoger.
C. Die blijft gelijk.

[u]Vraag 2: [/u]Waarom kijken mensen soms in de lucht wanneer je ze een vraag stelt?
A. Om een antwoord te ontwijken.
B. Om te verhullen dat ze gaan liegen.
C. Om zich beter te concentreren.

[u]Vraag 3: [/u]Wat gebeurt er als je een fles vacu Edited by Krop
Link to comment
Share on other sites

[quote][u]Vraag 9: [/u]Hoe wisten mensen zich voor het eerst immuun te maken tegen pokken?
A. Ze stopten gedroogde en gemalen korsten van pokkenpati Edited by Krop
Link to comment
Share on other sites

[quote]Vraag 2: Waarom kijken mensen soms in de lucht wanneer je ze een vraag stelt?
A. Om een antwoord te ontwijken.
B. Om te verhullen dat ze gaan liegen.
[b]C. Om zich beter te concentreren.[/b] [/quote]
zo ervaar ik het :p
Link to comment
Share on other sites

[quote]Vraag 10: Je maakt al fietsend een scherpe bocht. Welk wiel draait het snelst? Voor- en achterwiel zijn even groot en de banden zijn keihard opgepompt.
[b]A. Het voorwiel. [/b]
B. Het achterwiel.
C. Beide wielen draaien even snel. [/quote]
het achterwiel neemt de bocht korter volgens mij, dus die hoeft in dezelfde tijd minder afstand af te leggen
Link to comment
Share on other sites

[quote]Vraag 6: Wraoam is dzee tkset znoedr veel mietoe rdlieejk te lzeen?
[b]A. Omdat we de woorden als patronen blijven herkennen.[/b]
B. Omdat de letters steeds op dezelfde wijze verplaatst zijn.
C. Omdat een paar woorden wel gewoon leesbaar zijn.[/quote]
het had iets te maken met dat de 1e en laatste letter op zelfde plek stonden, alleen kan je die nie kiezen, mar het had dr wel mee te maken dat je gehele woorden las en nie letters ofzo.. en 2e en 3e slaan gwoon nerges op :)

[quote]Vraag 7: Plak stippen op alle zestig hoekpunten van een voetbal. Verplaats de stippen naar het midden van de naden. Heb je voldoende aan zestig stippen?
[b]A. Ja, je hebt precies zestig stippen nodig.[/b]
B. Ja, je houdt zelfs dertig stippen over.
C. Nee, je hebt negentig stippen nodig.[/quote]
k keek naar een bal, en als je alle denkbeeldige stippen naar middens beweegt, kom je psies goed uit volges mij...

[quote]Vraag 15: Een trein rijdt tijdens het passeren van een station met vijftig kilometer per uur van het begin naar het eind van een perron van honderd meter. Halverwege schiet je een tennisbal met vijftig kilometer per uur naar achteren vanaf de achterkant van het laatste rijtuig. Waar komt die bal terecht?
A. Rond het begin van het perron.
[b]B. Rond het midden van het perron.[/b]
C. Rond het eind van het perron.[/quote]
je nettosnelheid wordt dan 0, dus valt hij in in het midden neer denk k...

en over Krops antwoord over die pokken: twas indd iets met koepokken, maar of d Edited by Letzlo
Link to comment
Share on other sites

ik denk dat de voorkant van de trein dan halverwege is... maar een trein is nogal lang en er staat nadrukkelijk bij dat het uit de achterste wagon vanaf de achterkant gebeurd is..

0m_________50m_________100m
|--------------------------------------| < perron
""""""""""""""""""  < trein halverwege
^einde van het laatste rijtuig... aan het begin van het station.. toch? Edited by HiP
Link to comment
Share on other sites

[quote]Vraag 15: Een trein rijdt tijdens het passeren van een station met vijftig kilometer per uur van het begin naar het eind van een perron van honderd meter. Halverwege schiet je een tennisbal met vijftig kilometer per uur naar achteren vanaf de achterkant van het laatste rijtuig. Waar komt die bal terecht?
A. Rond het begin van het perron.
B. Rond het midden van het perron.
C. Rond het eind van het perron.
[/quote]

Je gooit vanaf de achterkant van het laaste rijtuig, niet er naar toe volgens mij, en jij bent halverwege... Of bedoelen ze t anders?
Link to comment
Share on other sites

naja, een trein is indd lang, mar dr staat nou jmmr genoeg nie bij hoelang de trein is en waar hij begint.. ik ging drvanuit dat de voorkant van de trein ook aan de voorkant van t perron zou zijn en dan halverwege weg zou rijden, dan zou de helft van de achterkant nog op het perron zijn.. mar dat zou t geval zijn als er in- en uitgestapt zou worden, staat hier niet bij, dus het kan ook zijn dat ie er gwoon langs rijdt, maar dan kan het weer dat de trein 3 km lang is ofzo, en t perron is 100 meter, dus kan je ook een paar km v
Link to comment
Share on other sites

Ik heb even op Google gekeken, naar die vraag over het pokkenvaccin, en volgens mij moet het antwoordt hierin te vinden zijn:

[color=green]Gast; wie heeft het Vaccin uitgevonden?
Edward Jenner is de naam  1749 - 1823 zijn eerste vaccinatie verichte hij in 1796.  verder lezen.........
  [/color]

[color=green]De Engelse platteland arts heeft deze eer op zijn naam staan. 17 mei 1749 werd hij geboren in het graafschap Cloucestershire. Zijn vader een predikant stierf toen hij 5 jaar was. Zijn opvoeding kreeg hij grotendeels van zijn oudere broer, ook predikant. Van zijn 13 tot zijn 21e jaar was hij in de leer bij een chirurg. Hier heeft hij zijn meeste medische kennis vandaan. Hij verhuisde toen naar Londen om in de leer te gaan bij John Hunter. Die verbonden was aan het St George hospital. Met wie hij een levenslange vriendschap sloot. Na twee jaar keerde hij terug naar het platteland (Berkeley) waar hij met succes een praktijk begon. [/color]

[color=green]In die tijd en daarvoor vormde de pokziekte in Europa een ernstige bedreiging. Iedere epidemie eiste talloze slachtoffers. omdat de ziekte vooral kinderen trof werd hij ook wel kinderpokken genoemd. Als je het overleefde liet het overal een pokdalige huid na. Soms zo ernstig dat de gelaatstrekken volledig waren verdwenen. [b][u]Al eeuwenlang was in China al bekend dat als je wat huidschilfers van een pokkenlijder opsnoof, je het ziektebeeld heel even kreeg, en daarna immuun was voor de ziekte.[/u] [/b]Het inenten tegen de pokken was in 1700 in Turkije en Griekenland al ontstaan. Door met een naald wat serum van een pokkenlijder in de gezonde huid te krassen. Hierdoor kreeg men dan een lichte aanval, waarna men de ziekte niet meer kreeg. [/color]

[color=green]Tijdens zijn praktijk hoorde hij van het oeroude geloof dat de koe meisjes en jongens die in aanraking kwamen met de ongevaarlijke ziekte voor mensen de " koepokken" Deze pokken zijn van goedaardiger vorm en zijn niet gevaarlijk voor de mens. Hij onderzocht dit bijgeloof, en bleek waar te zijn. Hij dacht als ik nu mensen inspuit met deze ongevaarlijke koepokken, worden ze waarschijnlijk immuun voor de echte pokken. pas na 20 jaar experimenteren durfde hij de grote stap te nemen. Toen entte hij de arm van een 8 jarig jongetje James Phipps in met het vocht uit een blaar van een koe meisje. Zij kreeg een lichte aanval van koepokken. Na twee maanden entte hij hem met de echte pokken, geen reactie. Deze was immuun geworden!

Hij noemde dit vaccinatie naar het Latijnse woord  vaccinia voor de koepokziekte. [/color]

[b]Antwoord A dus[/b] Edited by 7
Link to comment
Share on other sites

achterkant maakt denk nie uit. er staat "halverwege gooi je" dus jij bent dan halverwege neem ik aan. dus als je zelf voor aan zit kan het ook.
maar dan is idd B t goeie antwoord lijkt me
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...