007 Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 UTRECHT - 30/05/04 - Koninklijk bezoek, zaterdag in Amsterdam: een bijenkoningin streek met haar gevolg neer op een fiets op de Dam. Zoals gebruikelijk bij hoog bezoek hield de politie het publiek op afstand. Hare Majesteit en haar duizenden mannelijke begeleiders zochten naar verluidt een plek om te verblijven. Ieder jaar gaan de bijen als het paringsseizoen begonnen is, op reis. Een imker heeft de kolonie zaterdagmiddag duidelijk gemaakt dat de Dam geen geschikte plek was voor hun verblijf. Daarop zijn de koningin en haar gevolg vertrokken naar een nog onbekende bestemming. ____________________ Vond ik nou eens aardig om te lezen. Zelf heb ik ook wel eens zo'n zwerm gezien. Maar dat het allemaal mannelijke begeleiders zijn geloof ik niet. Meestal gaat de helft van het volk mee met de nieuwe koninging, als die volwassen is, en de andere helft blijft bij de oude koningin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Negno Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Idd wel grappig om te lezen jah Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Letzlo Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 naja, dan kunnen ze heel goed amml mannelijk zijn die begeleiders, zijn dan de werkbeessies tog? kweenie psies hoe kolonie in mekaar zit daaro, maar k d8: 1 vrouwtje, koningin, en amml mannetjes, werkdingessen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
007 Posted May 30, 2004 Author Report Share Posted May 30, 2004 Een bijenkolonie heeft 1 koningin, enkele (darren) mannetjes (die met de bruidsvlucht de koningin bevruchten en daarna sterven) en 1000den werksters = onvruchtbare vrouwtjes. Er worden altijd een paar grote cellen gemaakt, daarin worden eitjes gelegd, waaruit toekomstige koninginnen kunnen groeien. Als ze uit het ei zijn worden ze gevoed met konininnegelei. 1 koningin vliegt met een stel darren weg en sticht ergens anders een nieuw volk, meestal gaat er dan ook de helft van het volk mee. Een andere koningin komt na de bruidsvlucht terug naar de bijenkorf. Zo ongeveer zit het in elkaar. Vrienden van ons hebben bijenkasten gehad, dus daar heb ik wel eens een praatje mee gemaakt. (Maar ik weet niet of ik alles goed heb onthouden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts