Jump to content

Nederland Rookvrij


PC-fre@k
 Share

Nederland Rookvrij  

12 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Nu we toch bezig over roken ([url="http://forum.pc-freakz.com/index.php?showtopic=4902"]zie hier[/url]) wil ik de volgende stelling boven brengen
[center][b]
[size=4]Nederland Rookvrij[/size][/b][/center]

En dan bedoel ik natuurlijk wel in discotheken, cafe's, OV (is al zo), op het station (behalve in aparte rookhokken ofzo), op straat (in het centrum/markt bijv). En dan ook gewoon boete dr op zeker als je onder de 16 bent. Eigenlijk mogen ze van mij nog wel die grens tot 18 trekken zoals ze ook bij drank zouden moeten doen. Maar, nederland dus rookvrij muv aparte voor de rokers aangelegde hokken e.d. (dus geen rookpalen waar nog steeds iedereen last van heeft). Ik geloof dat de 2e kamer hier ook mee bezig was maar het is nog niet echt doorgezet..

Het is wel de bedoeling dat dit topic los staat van de andere, hier gaat het erover of het mogelijk is om nederland rookvrij te maken, consequenties e.d. en die andere waarom je niet moet roken. Just to be sure ;)
Link to comment
Share on other sites

Boete voor 16- vind ik een strak plan.

Roken in het openbaar vind ik dat het gewoon legaal moet blijven, op straat bedoel ik dan. En discotheken enzo.. tjah, het hoort wel een beetje bij het uitgaan, net als je biertje h
Link to comment
Share on other sites

Dus roken is een keuze voor mensen boven de 16? Tot je 16e ben je niet handelsbekwaam, dus mag je eigenlijk nog niks kopen. Tot je 18e ben je nog afhankelijk van je ouders want je weet nog niet goed wat je wel en niet moet doen ook al word je dan handelsbekwaam geacht. Ik weet niet wat de gemiddelde leeftijd is dat iemand begint met roken maar ik denk dat als je de grens bij 18 zou leggen incl boete voor 18- dat mensen minder snel beginnen. Je komt veel minder in aanraking met rokers en hoef je dus ook niet mee te lopen.
Link to comment
Share on other sites

verbieden op grond waarvan?
omdat het de samenleving geld kost ivm gezondheid
of omdat het de staat te veel geld oplevert
of...
Link to comment
Share on other sites

Waarom mag ik dan ook niet op straat een biertje drinken? Komt in de buurt geloof ik...
Link to comment
Share on other sites

Das ook klote, want ik werd aangehouden tussen leerdam en swoerd een keer. En dan zou de staat onder
Link to comment
Share on other sites

Goed idee om boetes in te stellen voor als je rookt als je geen 16 ben. Kinders horen niet te roken, net zoals het drinken van een biertje. Daar staat al een boete op, maar voor iets wat schadelijker is, word door de vingers gezien. Men moet dezelfde regels opstellen voor roken als dat het met drank al het geval is.
Link to comment
Share on other sites

Net zo goed als ik tegen dit soort boetes ben, ben ik voor de legalisering van de verkoop en het gebruik van zowel soft als harddrugs. Laat mensen nou maar lekker doen wat ze willen. Als ze een kick willen met verdovende middellen doen ze dat toch wel. Het is trouwens aangetoond dat het softdrugsgebruik in onze omliggende landen fors hoger is dan dan hier in Nederland. Ze kunnen mij dus echt niet wijsmaken dat dat niets te maken heeft met de legalisering van de verkoop ervan.
Laten we dat zwaarmoedige volk dat andere mensen aan regels wil vastknopen doordat ze zelf kleinzerig en bang zijn eerst is aanpakken en dan zorgen dat de rest gewoon kan doen met zichzelf wat ze willen. Dan krijgen we vast een heel fijne wereld.

Het is trouwens te krankzinnig voor woorden dat we hier in Nederland wel de verkoop, maar niet de teelt van de wietplant toestaan.
Misschien is het wel zo omdat anders onze blauwe rakkers helemaal geen reet meer te doen hebben. Nu kunnen ze tenminste nog met zn 80en een zoldertje waar iemand marihuana kweekt belegeren.
Dappere jongens zijn het.

Even ontopic,
Ik ben er nog niet overuit of ik voor of tegen een rookverbod in openbare gebouwen ben. Misschien is het wel beter om dat niet aan de overheid, maar aan de beheerders van de openbare gelegenheid te laten? (als dat de overheid zelf niet is tenminste)
Wat gewoon heel goed helpt tegen roken is het opvoeren van de prijs van tabak.
Link to comment
Share on other sites

Drugs vind ik al helemaal uit den boze, gewoon helemaal verbieden die hap.. en heel eigenlijk mogen sigaretten daar ook achteraan maar dat heeft niet zo'n haast.

Aan de ene kant zeg ik dat de overheid dat globaal moet instellen, aan de andere kant moeten bedrijven dat zelf mogen instellen. Maar je zal altijd problemen krijgen met discriminatie en bepaalde eisen aan een werkplek. Ik denk toch dat alles over 1 kam het beste is..
Link to comment
Share on other sites

[quote name='Krop' post='79621' date='Feb 2 2006, 09:40 PM']
drinken van bier onder 16 staat geen boete op hoor, het mag alleen niet aan -16 verstrekt worden.
[/quote]

Waar ik wel zeker ben, is dat de gelegenheid een boete krijgt. Daarom donderen ze kinders eruit met bier in hun hand in het Brandpunt oid. Als een 14 jarige rookt blijkt het allemaal wel mee te vallen. Men is strenger in drankgebruik dan in roken.

[quote name='joost_' post='79622' date='Feb 2 2006, 09:53 PM']
is toch leuk man al ben je 14/15, lekker dingen doen die niet mogen :)
[/quote]

njah, ik ben blij dat ik niet meer bij die groep gerekend word. Ik lach om dat paupervolk. Dingen doen die je ouders niet toestaan zijn stoer. Net zoals een kwartier te laat thuiskomen dan je heb afgesproken met je pa, na het uitgaan. Het kan allemaal veel makkerlijker! Edited by Keezy
Link to comment
Share on other sites

Uitgaan is het idd verboden om aan jonger dan 16 te schenken, dus ook dat die mensen het opdrinken in die gelegenheid. Thuis mag je het gewoon drinken, dat is de verantwoording van je ouders. En ergens anders dan thuis is dat de verantwoordig van diegene van wie je het hebt gekregen. Er zal alleen niet zo snel een boete volgen als iemand je pakt, in de horeca zijn ze daar wel streng op net als in supermarkten.
Link to comment
Share on other sites

[quote name='PC-fre@k' post='79627' date='Feb 2 2006, 10:52 PM']
Drugs vind ik al helemaal uit den boze, gewoon helemaal verbieden die hap.. en heel eigenlijk mogen sigaretten daar ook achteraan maar dat heeft niet zo'n haast.

[/quote]

Lekker makkelijk klinkt dat.. alles behalve gezonde wortelsapjes gewoon maar verbieden! Beetje jammer dat je vergeet dat mensen simpelweg niet zo in mekaar zitten dat ze ergens acuut mee stoppen op 't moment dat iets verboden wordt. Net zoals Ayelt al zegt: als iets verboden is, vinden mensen het des te interessanter.
Link to comment
Share on other sites

@ Pc-Freak

Zullen we dan ook meteen iedereen die z'n balhaar scheert naar een eiland verbannen? Als we toch bezig zijn met anderen regels opleggen..

En nou niet komen met het verhaal dat je balhaar scheren anderen niet hindert, want daar gaat het helemaal niet om. We leven hier nu eenmaal met elkaar op een aarde zoals je weet.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die het wel begrijpen, als ik de bovenstaande posts zo bekijk:)

Het is trouwens gewoon raar om anderen iets te willen laten doen naar jouw overtuiging. Daarmee wint namelijk niemand.

Vertelel mij trouwens ook eens, waarom jij anderen zou willen verbieden drugs te gebruiken? Waaruit denk jij je voordeel te kunnen halen? Wil je soms ook dat iedereen Ronald heet en zoals jij is?
Link to comment
Share on other sites

[quote name='HiP' post='79640' date='Feb 3 2006, 02:14 PM']
[quote name='PC-fre@k' post='79617' date='Feb 2 2006, 08:27 PM']
Das ook klote, want ik werd aangehouden tussen leerdam en swoerd een keer. En dan zou de staat onder
Link to comment
Share on other sites

[quote]Drugs vind ik gevaarlijk zelfs, dan boeit het me niet eens dat die mensen dr dood aan gaan maar die mensen doen dingen die ze niet willen als het fout gaat. Ze beroven en vallen mensen aan (en ja ik kom elke dag in utrecht). Ik denk, mede vanwege je geschiedenis dat je vind dat ik je aanval. Stel je voor dat dat echt verboden zou worden.. Waarom zou dat niet verboden mogen of moeten worden net als sigaretten hoewel ik dat een heel ander verhaal vind als drugs hoor! Het verbaasd me hoe normaal mensen het vinden dat drugs legaal is, dat is eigenlijk gewoon heel slecht confused_smile.gif Maargoed, ik sta eigenlijk tegen een beeldscherm te lullen want echt overkomen doe ik niet denk ik. Maar dat geeft niet, daar zijn discussies voor regular_smile.gif[/quote]

En als jij dan loopt in Utrecht, (t is maar net wat je gewend bent als 'stad' natuurlijk) waar jij iedere seconde wel een zwerver naar je zak ziet graaien, denk jij dan ook echt dat je portomonnee nog meer risico loopt als zij legaal voor een veel zachtere prijs hun drugs kunnen halen? Denk je nou echt dat er geen sociale controle meer is op drugsgebruik als het gelegaliseerd wordt? Ik kan je met een gerust hart vertellen dat het tegendeel waar is. Legalisering is in dit geval zo goed als synoniem met controle. Ik voel me trouwens niet aangevallen om een 'geschiedenis'. Wat voor geschiedenis had je in gedachten?

Ook nog leuk om te lezen dat de discussies die jij voert bedoeld zijn om niet over te komen. wtf?..


Maar ik snap ook wel dat dit onderwerp veel te ver afdwaalt van het onderwerp, namelijk rookvrije ruimtes.
Link to comment
Share on other sites

Ik bedoel juist dat een discussie kan uitlopen tot zoiets als het lullen tegen een beeldscherm. Ik dring toch niet door tot die metalen plaat in sommige mensen hun hoofd... (en ja zo kan je dat ook bij mij zien ja)

En Astrid.. ach laat ook maar :)

@ Ayelt, over drugs zou je bijna een nieuw topic moeten maken want wat jij amml lult vind ik helemaal van de zotte :s De overheid kan je ook gewoon op je 18e een testpakket toesturen, misschien past dat beter in jouw manier van denken... (maar daar maken we dan dus een nieuw topic over mocht je er verder over willen praten, ok?)
Link to comment
Share on other sites

Maar over een rookvrij Nederland....

Ik denk dat dat toch niet gaat lukken, je krijgt het nooit voor elkaar dat er nergens meer gerookt mag worden... en dat hoeft ook niet denk ik... als je er last van hebt dat er ergens gerookt wordt, dan ga je toch gewoon weg? En anders kunnen ze bijvoorbeeld in een horecagelegenheid gewoon een rookvrij gedeelte maken en een gedeelte waar je wel mag roken, dan is het je eigen keuze waar je die dag/avond/middag/ochtend/weet ik veel gaat verblijven.. maar dat is nu al het geval in de meeste horecagelegenheden en ik denk dat dat wel voldoende is ook.. dan blijft t iig je eigen keuze waar je verblijft en of je met rokers wilt verblijven of niet.... zo simpel zit het toch gewoon in elkaar? Je kunt toch moeilijk van elke Nederlander gaan eisen dat hij/zij niet meer mag roken behalve in de rokersruimtes?? Dat is echt gekkewerk en dat lukt je ook nooit.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...