Jump to content

niet te roken


PC-fre@k
 Share

Recommended Posts

[quote name='Keezy' post='79619' date='Feb 2 2006, 08:47 PM']
Laten we dit vooropstellen. Roken verhoogt de kans op ziekte. Wat doe je als je ziek ben?
Naar het ziekenhuis. Meer zieken betekent dat we meer moeten lappen, en daar heb ik een hekel aan. Rokers moeten gewoon een hogere premie gaan betalen. Tjah het zou aan me reet roesten of je rookt. Vanuit mijn standpunt gezien spoor je dan niet helemaal. Je ziet niet zoveel mensen die nooit hebben gerookt, dat zijn nu echt de bikkels!
[/quote]

Da werk niet, want dan moeten mensen 't bij de belasting op gaan geven als ze roken en ze willen hmml niet meer betalen dus dat doen ze dan mooi niet. Als je wilt dat zij meer betalen kan je volgens mij beter flink veel accijns op de sigaretten gooien (nog meer dus :p) en daar een deel van investeren in de gezondheidszorg. Dan weet je zeker dat het de rokers eraan meebetalen.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nou, kheb het vandaag in levende lijve meegemaakt, roken is echt slecht voor je omstanders.. Ik was vandaag na lange tijd weer bij mn oude buren (die roken echt heel veel - veelal shag) en na ong 30 min kreeg ik een behoorlijk drukkend gevoel op mn borstkas waarbij ook een ondraaglijke steek hoorde als ik te diep in ademde.

Nou fijn is dat, kan je zowat niet meer bij de buren op visite... De oorzaak? De hoeveelheid rook zorgt dat ik zo weinig zuurstof binnen krijg dat mijn lichaam denkt dat ik me te veel inspan. Hierdoor krijg ik een drukkend gevoel en stekende pijn op mijn borstkas zodra ik diep inadem. Hiermee probeert het lichaam mij te stoppen van deze zogenaamde actieve bezigheid terwijl ik dus helemaal niks doe. Dit signaal heet Angina Pectoris.

Nou moet ik er wel even bij zeggen dat ik eczeem heb, mensen die daar mee bekend zijn weten dat dit deels samenhangt met Astma (het is zo gezegd een broertje of zusje). Bovendien heb ik een iets te kleine long inhoud. Denk dit niet te overdreven want ik heb er in het dagelijks leven geen last van, ik kan gewoon hardlopen, fietsen, tenissen, waterski
Link to comment
Share on other sites

je had ze ook gewoon eventjes een raampje open kunnen laten zetten, klinkt mij gewoon in de oren als een slecht geventileerde ruimte..
Link to comment
Share on other sites

[quote name='PC-fre@k' post='79629' date='Feb 2 2006, 11:06 PM']

Mensen die roken, willen roken of gerookt hebben staan er heel anders tegenover dan mensen die dat niet doen.
[/quote]

Daar ben ik t absoluut niet mee eens.... ik rook niet, wil niet roken en ik heb ook niet geroookt en ik vind gewoon dat iedereen t zelf moet weten. Natuurlijk zijn er mensen die roken WEL lekker vinden, er zijn toch ook mensen die alcohol drinken WEL lekker vinden? Je maakt mij niet wijs dat de mensen die roken dat alleen maar doen om erbij te horen hooor.. want de mensen die alcohol drinken, doen dat ook niet alleen om erbij te horen en zo is dat met alles.

Over de donoren: ook onzin, iedereen heeft evenveel recht op een donororgaan, je mag niet mensen voor gaan trekken of gaan bepalen dat mensen die niet roken er meer recht op hebben.. wie ben jij om daar over te oordelen?

Over de ziektekostenpremie: iedereen moet gewoon evenveel betalen, als jij rookt, drinkt, een te hoog choloesterol hebt, suikerziekte hebt of weet ik veel wat, heb jij evenveel recht op gezondheidszorg en ik vind ook niet dat jij daarom meer zou moeten betalen. Een persoon die 'gezond' leeft in jullie ogen, dus niet rookt, niet drinkt, netjes de dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit eet, voldoende beweegt en in een schoon en zuiver milieu leeft en dus ook goede buitenlucht krijgt, kan ook ziek worden. Roken is niet altijd de oorzaak van een ziekte net zoals alle hierboven genoemde dingen. Het gebeurt gewoon.... misschien als je rookt heb je meer kans op bepaalde ziekten, maar hoe groot is de kans dat je die ziekte dan ook krijgt? dat weet niemand... het ligt ook aan je erfelijke aanleg, je weerstand, de rest van je levenstijl.. dus wanneer bepaal je of iemand meer moet betalen? Als die persoon 1 sigaret per dag rookt, of 1 pakje per dag? of eens in de maand? wanneer ben je een 'echte' roker?

En over mensen die geen rekening zouden houden met anderen: als jij er last van hebt dat je buurman rookt, dan zeg je dat toch gewoon? Kom op zeg, dat durf je toch wel? Alsof dat zo stom staat.. en bovendien: jij bent daar en dan hoeven zij niet aan jou te vragen of ze mogen roken... dat is onzin... je kunt ook gewoon zelf zeggen dat je er last van hebt..... je moet er allemaal niet zo'n probleem van maken denk ik...

Laat iedereen toch lekker doen waar ze zin in hebben! En wat maakt t nou uit of iedereen rookt of dat iedereen dat niet doet? t is toch je eigen leven? en dan mag je toch zelf wel bepalen wat je wel en niet doet en wat wel en niet goed voor je is? daar heeft een ander toch niets over te zeggen?
Link to comment
Share on other sites

[quote name='elinuh' post='79675' date='Feb 5 2006, 04:08 PM']
[quote name='PC-fre@k' post='79629' date='Feb 2 2006, 11:06 PM']

Mensen die roken, willen roken of gerookt hebben staan er heel anders tegenover dan mensen die dat niet doen.
[/quote]

Daar ben ik t absoluut niet mee eens.... ik rook niet, wil niet roken en ik heb ook niet geroookt en ik vind gewoon dat iedereen t zelf moet weten. Natuurlijk zijn er mensen die roken WEL lekker vinden, er zijn toch ook mensen die alcohol drinken WEL lekker vinden? Je maakt mij niet wijs dat de mensen die roken dat alleen maar doen om erbij te horen hooor.. want de mensen die alcohol drinken, doen dat ook niet alleen om erbij te horen en zo is dat met alles.

Over de donoren: ook onzin, iedereen heeft evenveel recht op een donororgaan, je mag niet mensen voor gaan trekken of gaan bepalen dat mensen die niet roken er meer recht op hebben.. wie ben jij om daar over te oordelen?
[/quote]
Wie ik ben? Ik ben een mogelijke donor...
[quote name='elinuh' post='79675' date='Feb 5 2006, 04:08 PM']
Over de ziektekostenpremie: iedereen moet gewoon evenveel betalen, als jij rookt, drinkt, een te hoog choloesterol hebt, suikerziekte hebt of weet ik veel wat, heb jij evenveel recht op gezondheidszorg en ik vind ook niet dat jij daarom meer zou moeten betalen. Een persoon die 'gezond' leeft in jullie ogen, dus niet rookt, niet drinkt, netjes de dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit eet, voldoende beweegt en in een schoon en zuiver milieu leeft en dus ook goede buitenlucht krijgt, kan ook ziek worden. Roken is niet altijd de oorzaak van een ziekte net zoals alle hierboven genoemde dingen. Het gebeurt gewoon.... misschien als je rookt heb je meer kans op bepaalde ziekten, maar hoe groot is de kans dat je die ziekte dan ook krijgt? dat weet niemand... het ligt ook aan je erfelijke aanleg, je weerstand, de rest van je levenstijl.. dus wanneer bepaal je of iemand meer moet betalen? Als die persoon 1 sigaret per dag rookt, of 1 pakje per dag? of eens in de maand? wanneer ben je een 'echte' roker?
[/quote]
Het is idd heel lastig te bepalen, maar je kan me niet zeggen dat je van roker minder kans op ziekten krijgt? Er zijn al heel veel situaties waarbij je bij verzekeringen meer moet betalen terwijlde kans op helemaal niet zo heel veel groter is. En dat is niet alleen bij overlijdens/ziekte verzekeringen zo.
[quote name='elinuh' post='79675' date='Feb 5 2006, 04:08 PM']
En over mensen die geen rekening zouden houden met anderen: als jij er last van hebt dat je buurman rookt, dan zeg je dat toch gewoon? Kom op zeg, dat durf je toch wel? Alsof dat zo stom staat.. en bovendien: jij bent daar en dan hoeven zij niet aan jou te vragen of ze mogen roken... dat is onzin... je kunt ook gewoon zelf zeggen dat je er last van hebt..... je moet er allemaal niet zo'n probleem van maken denk ik...
[/quote]
Ik kan je vertellen dat het bij mijn buren geen zin heeft om te vertellen dat ze niet moeten roken als ik dr ben, want dr zit al zoveel rook in alles wat er in die kamer zit dat dat niet uit maakt. Daarbij ook meteen reactie op Gudde, het zijn dezelfde huizen als de Donk en echt fijne ventilatie is daar niet. Zelfs midden in de zomer hangt daar bergen met rook... Bovendien is de kans bij sommige mensen groot dat ze na een tijdje liever hebben dat ik niet meer kom, of zij niet meer bij ons komen omdat ze niet (binnen) mogen roken. En ja, dat is pech dan maar het gebeurd wel! (wat mensen al niet opofferen)
[quote name='elinuh' post='79675' date='Feb 5 2006, 04:08 PM']
Laat iedereen toch lekker doen waar ze zin in hebben! En wat maakt t nou uit of iedereen rookt of dat iedereen dat niet doet? t is toch je eigen leven? en dan mag je toch zelf wel bepalen wat je wel en niet doet en wat wel en niet goed voor je is? daar heeft een ander toch niets over te zeggen?
[/quote]
Iedereen moet weten wat ie doet, tot op een zekere hoogte. Bij roken heb je er niet alleen jezelf mee, je gooit een rest product in de groep, ongevraagd nog wel (er vanuitgaand dat de meeste mensen niet -willen mee- roken). Wat is nou de reden om wel te roken? Want waar dit topic over gaat is 10 redenenen om niet te roken, wat blijft er over na die 10? Hoe kan een mens dan zo stom zijn om het toch te doen? Voor mij is dat onbegrijpelijk, voor jou en anderen miss beter te begrijpen.
Link to comment
Share on other sites

Over die donoren nog even he; jij zegt dat iemand zijn eigen lijf verpest als die rookt, maar stel nou he, dat die doodzieke persoon (aan wie jij het meer zou gunnen) al jarenlang zijn buurmeisje misbruikt of jarenlang allerlei winkels leegrooft... Zet je dat ook je formeliertje dan? Ik vind dat als je ervoor kiest om donor te zijn dat je dat doet omdat je een ander wilt helpen. Dus dat je dan niet moet gaan zeiken aan wie je het geeft, iemand die nu van een sigaretje houdt is heus niet zo slecht dat hij daardoor van de donorlijst afgekickt moet worden.
Link to comment
Share on other sites

Ja inderdaad! Je kunt gewoon niet bepalen of iemand 'goed of slecht' is. En dat doe jij wel. Dat vind ik ronduit belachelijk.

@ jouw rookverhaal: vraag of ze een raampje openzetten of wat dan ook. Er zijn heus wel oplossingen, ook al zijn de huizen opzich niet zo goed geventileerd. En zegt Eline dat roken minder kans op ziektes geeft? Nee, juist. Die conclusie trek jij.

Je snapt gewoon niet dat mensen die roken misschien roken omdat ze het zelf fijn vinden. Misschien is het wel een middel tegen stress ofzo. Net zoals jij in een stressballetje knijpt of wat dan ook, zo steken zijn een peukie op. Eigen keus toch?

We blijven immers allemaal baas over ons eigen lichaam en ik vind niet dat je zo over anderen mag oordelen.
Link to comment
Share on other sites

[quote name='Jansuh' post='79737' date='Feb 9 2006, 10:26 PM']
We blijven immers allemaal baas over ons eigen lichaam en ik vind niet dat je zo over anderen mag oordelen.
[/quote]

Kijk en daarom ben ik het eens met Ronald. Je heb de controle over jezelf. Roken sloop je lichaam, dus om nog een set orgaandonoren te slijten heeft geen nut. Heb jij enig idee hoeveel 'gezonde' mensen om een donor lopen te springen? In je leven dien je keuze's te maken. Als je geen zin heb om te leren sta je heel laag in de maatschappij. Dat is met roken net zo. > Je heb een keuze gemaakt die 9 van de 10 keer negatief kan eindigen, dan had je een andere keuze moeten maken. Hoe hard het ook klinkt.
Link to comment
Share on other sites

Het zal wel aan mij leggen, maar stiekem sta ik mijn long liever af aan iemand die gewoon een gezond leven heeft geleid OF aan iemand die tot de conclusie is gekomen om toch maar te stoppen (nieuw orgaan, nieuwe poging), dan aan iemand die een kettingroker is en blijft. Bijna elke keuze die je maakt kun je wijzigen, maar als je een nieuw orgaantje heb en je blijft domweg doorpaffen ben je niet goed snik.

@ Annemiek,

'had ie maar moeten nadenken blah blah,'

Ja, er zijn ook mensen die niet 20 jaar in een grot hebben geleefd. Ik kan me niet voorstellen dat jouw ooit eens is verteld dat roken slecht is. Als iets slecht voor je is ben je in het algemeen minder gemotiveerd om het toch te proberen, dat klinkt mij wel logisch.

[img]http://www.kkovacs.hu/media/1/20051024-Roken%20is%20dodelijk.jpg[/img]
[img]http://nietje.limboo.com/carnaval03/p6.jpg[/img]
[img]http://www.kennisnet.nl/vo/scholier_vmbo/perdagwijzer/gezondheid-roken/html/images/img1.gif[/img]
[img]http://www.persmuseum.nl/bene/images/11.jpg[/img]
[img]http://gallery.globalink.org/d/4306-2/p135.jpg[/img]
[img]http://www.ikstop.nl/afbeeldingen/rokerslongen.jpg[/img]


Misschien is deze post meer bedoelt voor het donortopic, maar ik vind het wel best zo.
Link to comment
Share on other sites

ik zal maar even vertellen dat er ook onderzoeken zijn gedaan waaruit gebleken is dat roken helemaal niet de kans op kanker, of iets in die richting, vergroot..

Het is maar net hoe je een onderzoek opstart en de uitkomsten interpreteert..
Link to comment
Share on other sites

[quote name='Gudde' post='79775' date='Feb 11 2006, 02:18 AM']
ik zal maar even vertellen dat er ook onderzoeken zijn gedaan waaruit gebleken is dat roken helemaal niet de kans op kanker, of iets in die richting, vergroot..

Het is maar net hoe je een onderzoek opstart en de uitkomsten interpreteert..
[/quote]

Heel erg actueel is het mobiel bellen of van die zendmasten. Er zijn diverse onderzoeken geweest naar het effect van mobiel bellen of in een buurt wonen van een zendmast. Bij het ene onderzoek word dringend geadviseerd om niet mobiel te bellen terwijl een andere onderzoeker verklaart dat het geen enkel probleem is. Met die miljoenen aan reclamecamagnes om vooral niet te roken, heeft de overheid zijn keuze gemaakt hoe zij over de uitkomsten van onderzoeken denken.
Link to comment
Share on other sites

[quote name='Keezy' post='79777' date='Feb 11 2006, 10:30 AM'] Met die miljoenen aan reclamecamagnes om vooral niet te roken, heeft de overheid zijn keuze gemaakt hoe zij over de uitkomsten van onderzoeken denken.[/quote]
Ja ach, de overheid maakt niet altijd even goede keuzes..
Link to comment
Share on other sites

[quote name='Keezy' post='79772' date='Feb 11 2006, 12:47 AM']

@ Annemiek,

'had ie maar moeten nadenken blah blah,'

Ja, er zijn ook mensen die niet 20 jaar in een grot hebben geleefd. Ik kan me niet voorstellen dat jouw ooit eens is verteld dat roken slecht is. Als iets slecht voor je is ben je in het algemeen minder gemotiveerd om het toch te proberen, dat klinkt mij wel logisch.

[/quote]

Uh, wat heeft die grot hier in godsnaam mee te maken..!? Ik reageerde op jouw uitspraak dat iemand geen recht meer op een orgaan zou hebben omdat ie gerookt heeft en jij gaat het over mijn niet gekregen voorlichting hebben?!

Maargoed, er zijn tegenwoordig zoveel dingen slecht voor je, en toch doen mensen het. Ik doe ook weleens dingen die ik beter niet kan doen, blijkbaar geven zulke dingen op dat moment wel een goed gevoel, je kunt nou eenmaal niet altijd verstandig zijn.
En nogmaals, ik vind dat je iemand daar niet voor hoeft te straffen door ze stomweg geen organen te geven.
Leuke wereld hebben we zeg, we zeggen best iets voor een ander te willen doen.. maar als het erop aan komt, mag de helft van de wereld jouw kostbare orgaantjes niet hebben omdat hij niet dezelfde levenswijze als jij heeft.... Je bent donor of je bent geen donor.
Link to comment
Share on other sites

moeten die plaatjes mensen bang gaan maken ofzooo??? sorry hoor, maar deze manier van reclame maken heeft volgens mij echt geen zin... alsof iemand niet zou gaan roken omdat er een of andere stomme cartoon over gemaakt is! echt onzin....

en over jouw levensstijl he en over je organen enzooo.... wie zegt dat jouw levensstijl wel goed is? dat kan net zo goed fout zijn hoor... Edited by elinuh
Link to comment
Share on other sites

[quote name='elinuh' post='79802' date='Feb 12 2006, 10:01 PM']
moeten die plaatjes mensen bang gaan maken ofzooo??? sorry hoor, maar deze manier van reclame maken heeft volgens mij echt geen zin... alsof iemand niet zou gaan roken omdat er een of andere stomme cartoon over gemaakt is! echt onzin....
[/quote]

Nee, je moet er gewoon bewust van worden. :) Wat jij er mee doet moet je zelf weten. Ik vat het op als een advies om niet te roken.
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Daar heb je inderdaad iets, vind ik wel zo netjes. Mijn vorige buurman is nog geen 4 maanden na zijn ziekenhuisopname (moest gedotterd (?) worden) weer volop begonnen met roken... (en hij was gewoon al een hele poos gestopt!) Echt super super dom, zulke mensen, hoe aardig ik hem ook vind, gaan wat mij betreft niet snel op de lijst. Komt ook wel overeen met de voorwaarde in je bovenstaande verhaal. 6 maanden gestopt met roken vind ik idd wel netjes als voorwaarde.
Link to comment
Share on other sites

Ik ben het eens met dit stukje wat betreft het "weigeren" van werknemers die roken. Dat iemand rookt tot daar aan toe, maar weet je hoeveel langer die pauze houden!? Nou moet ik zeggen dat ook ik collega's heb die roken, de ene rookt veel vaker dan de andere. Maar in het algemeen ben ik van mening dat ze langer en vaker pauze nemen dan een werknemer die niet rookt. Ook stinkt de gemiddelde roken gigantisch naar rook en hebben ze vaak lelijkere tanden en nagels (indien ze shag roken).

Een middenweg in dit verhaal (en miss nog stimulerend ook) zou kunnen zijn; het niet toestaan van roken tijdens werktijd en de pauzes. Oftewel, je mag geen sigaret aansteken tussen 8&4 / 9&5, zolang je aan het werk bent...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...