Jump to content

Nieuwe Nederlandse Spelling


PC-fre@k
 Share

Recommended Posts

Zoals jullie misschien wel gehoord hebben zijn er een aantal aanpassingen gedaan zo niet toevoegingen aan de officieele Nederlandse spelling. Deze word naar mijn weten in augustus 2006 van kracht.

[quote name='http://taalunieversum.org/taalunie/lijst_voorbeelden/'][b]Lijst met voorbeelden[/b]

1. Nieuwe woorden

Taal verandert. Er komen steeds nieuwe woorden bij. Om betrouwbaar te zijn en te blijven met de Woordenlijst die evolutie volgen.

1.1 Algemene woorden

Voorbeelden van algemene woorden in de editie 2005 die nog niet in de editie 1995 waren opgenomen zijn:
- antrax
- e-mailen
- gft-afval
- i-bankieren
- poldercultuur
- sms'en
- tsunami

1.2 Surinaams-Nederlandse woorden

Voor het eerst zijn ook woorden opgenomen die in het Nederlands in Suriname worden gebruikt maar niet of uiterst zeldzaam voorkomen in het Nederlands in Nederland en Vlaanderen. Voorbeelden van zulke woorden zijn:
- bacove (banaanachtige Surinaamse vrucht)
- dozeren (egaliseren, gelijkmaken)
- gomma (stijfsel)
- handknie (elleboog)
- koep (hok onder trap)
- okseltruitje (mouwloos T-shirt)
- porknokker (goudzoeker)
- schuier (tandenborstel)

1.3 Belgisch-Nederlandse woorden

In de vorige editie waren al ca. 1500 woorden opgenomen die in Vlaanderen voorkomen maar in Nederland of Suriname weinig of niet gebruikelijk zijn. Nu is die woordverzameling herzien en uitgebreid. Er zijn nu 2000 Belgisch-Nederlandse woorden opgenomen. Voorbeelden van nieuwe trefwoorden zijn:
- aanslagvoet
- achterpoortje
- basketten
- brugpensioenleeftijd
- onthaalouder
- trein-tram-busdag

1.4 Leenwoorden uit andere talen

Tot de nieuw toegevoegde woorden behoren ook woorden die het Nederlands uit andere talen heeft ontleend. De meeste leenwoorden komen uit bekende talen zoals het Engels en het Frans. Er zijn echter ook woorden uit talen als het Arabisch, Hebreeuws en Jiddisch en het Japans. Voorbeelden van zulke woorden zijn:

(Arabisch)
- bendir (soort trommel)
- boerka (hoofddoek die alleen de ogen onbedekt laat)
- feloeka of feloek (zeilvaartuig)
- moellah of mollah (mohammedaans schriftgeleerde)
- soenna (regels volgens welke men leeft en die dienen als onderlegger voor het rechtstelsel)
(Hebreeuws en Jiddisch)
- bollebof (baas, grote meneer, politiecommissaris, gevangenisdirecteur)
- kaddisj (gebed, ook als uitdrukking 'zand erover')
- mezomme (geld)
- sjammes (koster van een synagoge)
(Japans)
- bunraku (poppenspel)
- shiatsu (soort massage)
- tsunami (enorme vloedgolf)

2. Geschrapte woorden

2.1 In onbruik geraakte woorden

Niet alleen komen er woorden bij, er zijn ook woorden die in onbruik raken. Dat blijkt uit de vergelijking van spreidings- en frequentiegegevens uit relatief ouder en relatief nieuwer tekstmateriaal. De gegevens zijn gebaseerd op de tekstcorpora van het Instituut voor Nederlandse Lexicologie. Voorbeelden van geschrapte ingangen zijn:
- aalgeer
- aanvijl
- behoef
- diergelijk
- gepas
- haspelwerk

2.2 Reeksen samenstellingen zonder spellingproblemen

In de Woordenlijst 1995 kwamen soms lange reeksen van samenstellingen voor met een gemeenschappelijk eerste deel. De meeste van die samenstellingen leverden geen enkel spellingprobleem op, omdat zij bestaan uit twee bestaande woorden zonder verdere toevoegingen. Zulke reeksen zullen nu worden beperkt tot de meest voorkomende gevallen.
Voorbeelden van lange reeksen:
- geld- (bijvoorbeeld: geldautomaat, geldhandel, geldmarkt, geldstroom, geldzak), in editie 1995 meer dan 130 samenstellingen, nu nog ca. 30 meest frequente vormen.

3. Spellingveranderingen

3.1 Tussenletters -e-, -n- en -en-

3.1.1 De paardebloemregel

De derde uitzonderingscategorie bij de regels voor het gebruik van de tussenletters -e-, -n- en -en- in samenstellingen wordt geschrapt, waardoor deze woorden nu volgens de hoofdregel met -en- worden gespeld. Het gaat om samenstellingen met een dierennaam als eerste deel en een plantkundige aanduiding als tweede deel. Voorbeelden van zulke woorden zijn:
- paardebloem wordt paardenbloem
- kattekruid wordt kattenkruid
- duivekervel wordt duivenkervel

3.1.2 Versteende samenstellingen

Een aantal woorden zijn uit de lijst met versteende samenstellingen geschrapt en worden daarom voortaan volgens de hoofdregel met -en- geschreven. Voorbeelden zijn:
- dronkeman wordt dronkenman
- dronkelap wordt dronkenlap
- paddestoel wordt paddenstoel

3.2 Verhogen gelijkvormigheid op woordniveau

Conform de opdracht van het Comit
Link to comment
Share on other sites

Twordt d'r heel niet makkelijker op vlgs mij.. Bijvoorbeeld bij een tussen-n, 't was altijd zo dat je een gazellepoot had en 'n giraffekop.. Heel logisch dus, allebei geen tussen-n.. Nou wordt 't dus een gazellepoot en een giraffenkop.. Das heul niet logisch!

Mgoed.. Nou heb 'k dus 'n toets aan 't einde van de tweede periode en die gaat nog mooi over de oude spelling :)
Link to comment
Share on other sites

Het stomme vind ik dat een hoop van die nieuwe woorden mij nog niet tegen zijn gekomen.

En dat met die hoofdletters vind ik ook onzin... doe dan gelijk al die dingen als Joden enz. met hoofdletter
Link to comment
Share on other sites

hm... gewoon een kwestie van leren op school..... moeten ze er alleen niet al te veel aan gaan rommelen.. das wel lastig jah...

Maar ik blijf erbij dat t gewoon stom staat als jij in een officiele brief met spelfouten schrijft......

En ik denk ook wel dat spelling minder belangrijk wordt gevonden omdat er veel mensen zijn die op msn, in e-mail of in smsjes afkortingen gebruiken. Dat gaat erg in je hoofd zitten en daardoor ga je automatisch meer met die 'internet-taal' of hoe je t ook noemen wil schrijven denk ik.. of die afkortingen gebruiken... want iedereen gebruikt afkortingen..... En dan let niemand op je spelling....... ook al vind ik t wel vet irritant als iemand met onwijs veel spelfouten tegen mij praat @ msn....
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...